De ultieme verkoopargumenten: kennis van zaken en keihard (!) bewijs
Op zoek naar een back protector / rugbeschermer voor tijdens het snowboarden, kwam ik terecht bij Decathlon in Amsterdam Zuid-oost. Ik werd geholpen door Michael.
Decathlon stond bij mij bekend als prijsvechter. Nu niet meer. Mijn eerste bezoek was aan Perry Sport om de hoek, maar de medewerker in kwestie daar wist niets meer te vertellen dan: ‘deze verkopen wij’.
Michael daarentegen had al zoveel snowboardongelukken gehad dat hij overtuigend als expert op het gebied van lichaamsbescherming over kwam. Hij wist de verschillen tussen de diverse soorten rugbeschermers uit te leggen en adviseerde mij om de goedkoopste te nemen, omdat die het lekkerst zit en de extra bescherming van de duurdere was voor mij niet van toepassing. Tot zover de kennis van zaken.
Terwijl ik hem paste, aarzelde ik: “Is die duurdere niet toch beter? Is deze wel goed genoeg?”. Waarop Michael een metalen buis pakte (zo’n ding van een halve meter oid wat je aan het wandbord in de winkel klemt, die dan uitsteekt en waar je producten aan kan hangen) en mij een aantal keren keihard op mijn rug sloeg. Geen greintje pijn, verkocht! En enorm gelachen met zijn tweeën.
Toen ik vervolgens ook bij de stepjes (mijn zoontje wordt 6) enorm goed werd geholpen door een dame die veel verstand had van hoe dat ding in en uit elkaar moest, was ik om. Decathlon combineert eigen producten met goede prijzen met experts in de winkel.
En ik moest nog uren daarna grinniken om wat er gebeurd was met Michael. Het gebeurt toch niet vaak dat je zo hardhandig wordt overtuigd!