Een aardig voorbeeld van hoe je afscheid neemt van ongewenste klanten. Maar met misschien toch wel ongewenste neveneffecten.
Al zo’n 12 jaar ben ik klant van de online backup service van KPN. Voor € 6 per maand heb je daar onbeperkte opslagcapaciteit. Heerlijk met een rustig gevoel al mijn privébestanden, foto’s video’s etcetera backuppen voor als er eens brand uitbreekt. De backup is ongeveer zo’n 1200 Gigabyte.
Van KPN kreeg ik onderstaande brief met daarin een aangekondigde wijziging van mijn voorwaarden. De onbeperkte opslagcapaciteit wordt ingeperkt en de prijs gaat omhoog. Je kan beargumenteren dat de huidige € 6 per maand niet al te veel is. Maar een verhoging naar € 53,50 (factor 9 omhoog) is best eh… fors.
Inmiddels heb ik mijn abonnement beëindigd en heb (voor $ 4 per maand, nog goedkoper ook) een alternatief gevonden. Mail me als je wilt weten waar.
Maar als marketeer vraag ik me dan toch af. Wat was de overweging hierbij? Prijs factor 9 verhogen, capaciteit begrenzen en dan verwachten dat klanten zonder morren akkoord gaan? Daar is KPN toch te marktgericht voor tegenwoordig?
Of heeft KPN besloten dat Back-up Online niet winstgevend genoeg is door particuliere klantjes zoals ik en willen ze me graag kwijt? Ik ga toch maar uit van het laatste. En dan is het een mooi voorbeeld van hoe je afscheid kan nemen van klanten zonder ze rechtstreeks te vertellen dat ze weg moeten gaan.
Alleen is het goed voor je merk? Ik bemerk bij mezelf wel iets van ‘Kom op zeg, doe even reëel’. Kom niet aanzetten met stijgende kosten. Natuurlijk worden backups steeds groter, maar opslagcapaciteit wordt navenant goedkoper en dataverkeer ook. Dus een verhoging? Acceptabel, 900%? Flauwekul.
Ik moet binnenkort beslissen of ik mijn mobiele KPN abonnement verleng…… O ja en mijn KPN glasvezel ook. Mijn loyaliteit wordt er niet groter op zo. Zouden de marketeers van KPN hier ook aan gedacht hebben? Ben ik echt wel zo ongewenst?